Alla inlägg den 2 juli 2007

Av Emma - 2 juli 2007 11:47

Idag är det en sån här härligt grå dag då jag skall jobba eftermiddag och inget kan man ta sig för innan jobbet mer än det nödvändigaste. Då kanske det passar bra att jag presenterar den lilla hästhjord som dominerar vår gård.


Siglavy Capriola Zamora: Ett Lipizzanersto född -97 efter Bana Siglavy-9 undan Pluto Zantana.  "Plutten" som hon kallas är en liten (150cm ö.h.) genomsnäll pålla som jag ägt i ett par år.  Vi tränar akademisk ridkonst tillsammans och gör faktiskt en del framsteg. Hon har dock en del egenheter som han ge sig tillkänna i vissa situationer. Om vi tex. rider förbi en hage med glada hästar i eller om det förekommer en hingst i ridföljet kan hennes anor från spanska ridskolan komma fram på ett mindre kontrollerat sätt som den mycket svåra rörelsen paso y salto som innebär att hästen förflyttar sig framåt med en serie caprioler.  Och jag minns en gång då Zamora var ny och jag skällde som en bandhund på gubben som ville hålla på med kompressorn och traktorn intill paddocken då vi övade på diagonalslutor. Inte för att Plutten brydde sig då men när det senare kom ett torrt löv blåsande över snön var corbetten ett faktum så då fick jag även uppleva det om än ofrivilligt. I år har det dock inte blivt någon ridning än för Plutten har fått en liten bäbis som är 2månader nu och går under smeknamnet Tyko men förhoppningen är att han skall heta Maestoso Miramis vid registreringen. Lille Tyko föddes på Tyko-dagen och hann inte resa sig innan han visade sina hingsttendenser.  Det är en otroligt tuff och brådmogen liten herre men också väldigt orädd och läraktig. Han har hunnit med att träffa hovslagaren,hästtandläkaren folksamlingar och åkt transport utan problem då Plutten skulle till tandis.


Herkules: Detta är gubbens häst född-96 som är en salig blandning av Ardenner, nordsvensk,fjording och lite Lipizzaner som inte syns.

Herkules är snäll för det mesta men är av den bestämda åsikten att arbete skall utföras i mycket små doser och störst går först. Detta är väldigt likt gubbens sätt så de två har ett tyst samförstånd och tycker inte att jag skall lägga mig i förmycket då de tränar. Herkules har också tagit på sig papparollen till lille Tyko och uppfostrar denne på ett för hästar klokt vis (vad månne det bli av den lille?) När gubben köpte Herkules var hans ridkunskap ringa men efter ett litet tag skulle de ge sig ut för att inspektera staketen på bästa cowboyvis till häst förstås. Jag hade under en tid tyckt att gubbens stigläder var på tok förkorta och efter mogen övertalning hade han längt på dem(lite för mycket)

"John Wayne" red iväg  på uppdrag och efter en kort stumd hörde jag hovbuller och ett ihärdigt HOW HOW HOW!!!!!!!!!!!

Gubben kom i en enligt han själv rasande galopp tillbaks sittandes bakom sadeln med benen vilandes på Herkules bogar.  När jag då frågade hur det var med staketet svarade han att det var bra på ena sidan men resten hann han inte se och mer ville han inte prata om.


Zorro: Är en inhysing född-91 korsning nordsvensk/arab.  Han funkar bra som moderator iflocken och gör inget väsen av sig men backar inte heller när Herkules vill göra upp om vem som är hagens kung. Han står ofta med en förvånad min då de andra hästarna i hjorden sett eller inbillat sig att något farligt finns i hagen och flyr i vild panik.

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 Bekant
 Bekant med hästintresse
 Annan hästmänniska
 Okänd kvinna
 Okänd man
 Jag själv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards