Direktlänk till inlägg 20 augusti 2008

På hästfronten

Av Emma - 20 augusti 2008 22:44

Man plockar mark hela tiden även om resultat och utmärkelser låter vänta på sig.

Min sista rest av ridrädslan har varit att rida på stora vägen och min pålle är inte helt stadig med det även om hon inte bryr sig om bilar så finns det saker i omgivningen som kan vara livsfarliga så är jag ju lycklig ägare av en "Lippe" och det är inte Guds mening att vi ska förså dessa hästarnas överhuvud fullt ut.

Det började med att jag varit lite trött på hästmänniskors eviga strävan att vara bättre än den andre och plötsligt har konkurrensen tagit sig till den akademiska världen och de värsta är de som säger att de inte konkurrerar alls för det är något som inte är möjligt vad det gäller människor å andra sidan bör man ta det med en nypa salt för man kan läsa mellan raderna.

Det som bla har varit på tapeten är den eftersträvansvärda piaffen.

Vi är inte så duktiga på det men någon gång får vi ett par steg som liknar piaff men det är långtifrån alltid då vi försöker.

Det är väldigt lätt att tro att piaff bara är nervöst trampande på stället och om så vore fallet har jag piaffat extremt mycket och har märkt att travhästar som vill iväg är mästare på detta konststycke.

Det gör ont i hjärtat att se ryttare rycka i tyglarna samtidigt som de sparkar med benen tills häststackarn gör detsamma och kallar det piaff med mallig uppsyn.

Till saken

Piaffen ligger på hyllan ett tag och vi är tillfälligtvis engelskt utrustade till den snygga galoppen sitter där och det går bättre och bättre men vägen är bara anträdd än.

Vägridningen är det som också har varit på tapten och jag har börjat låta bilar passera utan att jag sitter av med språng och än lever vi.

Sist vi var ute på en liten tur mötte vi en mannens fru med vidhängande liten hund i flexikoppel. Hunden var hästvan men Zamora tyckte att det där snöret hunden satt fast i var något suspekt men vi klarade det också och hunden halades in. Mannens fru fick sedan bråttom för att mota in tre lyckliga hästar som funnit sin tillflykt utanför hagen. Ett tag sprang de som gaseller över stäppen men hästarna var snälla och gick tillbaka till sin hage.

Le torné

Väl hemma var det dags för lite ridning i sandlådan och jag förklarade för en oförstående gubbe hur man rider man mot man med vapen.

Han tyckte det var onödigt att rida an i en sluta utan ville rida rakt på med murbräckan Herkules.

Jag visade honom en hejdundrande anridning i sluta med draget svärd (spö)

fast bara i trav i lagom långsamt tempo ropande deius vult!!(Gud vill det)

Men av någon anledning blev det inte någon reträtt av det tunga artilleriet (Herkules och gubben) de visade ingen rädsla alls utan bara stod där med långa underläppar så jag får öva upp min farlighet till nästa gång.

Zamora tyckte dock att det var kul och blev lite hingstig av den roliga stämningen.

Reträtten kom lite senare då Herkules och gubben travat några varv och de blev trötta och drog sig mot stallet nöjda med sin insats.



 
 
Ingen bild

mannens "Fru"

23 augusti 2008 13:10

Hunden o jag tackar för din hjälp...det gjorde du bra...roligt att tjöta med dig är det också..:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 10 augusti 2014 09:28

Oj oj, örnen flyger igen!!!!! Nya inlägg att vänta. Denna gång är temat vårt avlånga land. ...

Av Emma - 3 oktober 2009 09:13


Slut på sötebrödsdagarna. Efter att ha pluggat till produktionsingenjör (som gick ganska lätt) och fortfarande inte fått nåt jobb eftersom det inte finns någon produktion var det bara att plugga lite till, denna gång är det elanläggningsteknik som gä...

Av Emma - 19 februari 2009 19:00

Stor packning liten häst trycktes in i vårt följe och så bar det iväg. Jag hade bestämt sedan länge att detta var en ödeshelg, om Bent tyckte att jag var en dålig ryttare skulle jag aldrig mer ta order om min ridning utan återgå till naturen och leva...

Av Emma - 1 februari 2009 18:52

Livet är så oförutsägbart. Idag 1500 red en ung tjej ut på sin häst för att för första gången se på omgivningarna i sitt nya fina stall.Plötsligt ramlar hästen och reser sig inte mer. Vi grannar strömmade till med goda råd. Brandkåren kom med selar o...

Av Emma - 31 januari 2009 14:48

Nedräkningen har börjat till denne häst-Messias ankomst i sverige. Den lilla trestadstruppen har fått sin sista briefing av vår lilla tränare som åkt runt i stugorna och kritiskt granskat pållarnas bakbenssättning. Formen har inte varit på topp hos n...

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 Bekant
 Bekant med hästintresse
 Annan hästmänniska
 Okänd kvinna
 Okänd man
 Jag själv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards