Direktlänk till inlägg 14 juni 2008

I Arns fotspår med hjälp av en riktig riddare

Av Emma - 14 juni 2008 17:46

Då jag jobbar nästan hela sommaren på pump-fabriken får man ta vara på små guldkorn av lediga dagar. Detta var en sådan dag.

Zamora, gubben och jag styrde kosan mot kinnekulle för att få oss en rejäl duvning i den akademiska ridkonsten samt se oss omkring och på nytt besöka de anrika bygderna runt kinnekulle då vi är tämligen historieintresserade.

Det är trevligt att åka dit för att träna då det inte är så omständigt och vi får ett bra och personligt bemötande.

Eftersom jag gått den senaste tiden på rosa moln vad det gäller ridningen eftersom piaffen börjar ta form kom jag ned några pinnhål på ridlektionen. Ibland kan man träna mycket på något så att annat grundläggande blir lidande, så var det idag då Zamora inte följde bettet helt korrekt. Det kändes lite som att jag behövde kalibreras och efter den första lektionen förstod både jag och pållen vikten av att kunna rida i olika former och att det är det som är hela tråden i ridkonsten.

Pizza och Tempelriddare

Mellan passen placerade vi pållan i en hage och åkte på tur.

Vi stannade till vid Arnäs men gick inte ända fram. Sedan bar det av till Forshems kyrka för att bevittna de intressanta relieferna.

Bilden av den förmodade svenske tempelriddaren är väl i sig inte så upphetsande men den gav utrymme för mig och gubben att drömma om att vi en dag skulle rida med blankvapen med hästarna i perfekt terre a terre.

Herkules skulle då representera det tunga rytteriet med lans och jag och Zamora skulle vara Mamlukerna med kroksablar.

Det blev även en tur till husaby källa samt senare en pizza i Hällekis.

Mer poletter trillar i och ännu ett bestick till lådan

Vid den andra lektionen finslipade vi traven och Christofer fick köra Zamora lite på slutet. Det är inte så ofta som man ser annan ryttare på sin häst så det var kul at se hur det såg ut.

Efter att ha pratat en stund och fått några visdomsord på vägen for en mör häst med vidhängande människor hem till Sopemaden igen för att ta vara på de nya verktyg vi fått för att så småning om lära sig rida.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 10 augusti 2014 09:28

Oj oj, örnen flyger igen!!!!! Nya inlägg att vänta. Denna gång är temat vårt avlånga land. ...

Av Emma - 3 oktober 2009 09:13


Slut på sötebrödsdagarna. Efter att ha pluggat till produktionsingenjör (som gick ganska lätt) och fortfarande inte fått nåt jobb eftersom det inte finns någon produktion var det bara att plugga lite till, denna gång är det elanläggningsteknik som gä...

Av Emma - 19 februari 2009 19:00

Stor packning liten häst trycktes in i vårt följe och så bar det iväg. Jag hade bestämt sedan länge att detta var en ödeshelg, om Bent tyckte att jag var en dålig ryttare skulle jag aldrig mer ta order om min ridning utan återgå till naturen och leva...

Av Emma - 1 februari 2009 18:52

Livet är så oförutsägbart. Idag 1500 red en ung tjej ut på sin häst för att för första gången se på omgivningarna i sitt nya fina stall.Plötsligt ramlar hästen och reser sig inte mer. Vi grannar strömmade till med goda råd. Brandkåren kom med selar o...

Av Emma - 31 januari 2009 14:48

Nedräkningen har börjat till denne häst-Messias ankomst i sverige. Den lilla trestadstruppen har fått sin sista briefing av vår lilla tränare som åkt runt i stugorna och kritiskt granskat pållarnas bakbenssättning. Formen har inte varit på topp hos n...

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 Bekant
 Bekant med hästintresse
 Annan hästmänniska
 Okänd kvinna
 Okänd man
 Jag själv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards