Direktlänk till inlägg 23 september 2007

Främmande springare på Sopemaden

Av Emma - 23 september 2007 18:55

Då och då händer det att man får sina önskningar uppfyllda.  När jag var liten drömde jag om att det skulle komma hem några hästar som jag fick rida bara sådär utan planering. Idag ca 30 år senare blev det ett faktum.

Eftersom min lilla Zamora fortfarande är halt och väntar på veterinärtid var det med avundsjuka jag betraktade grannarna som kom hem för att träna i paddocken med sina hästar nordisen Krut och Halvblodet Zorro.

Helt plötsligt erbjöd sig Kruts matte att jag skulle kunna få rida honom.

Jag blev både glad och lite nervös eftersom jag tillbringat många timmar på akuten samt säkert 6 mån sjukskrivning och ett antal oläkbara skador såsom kotförskjutning i ryggen, totalhavererad axel, bruten svanskota, avsaknad av korsband, brutet näsben x2 , hjärnskakningar, brutna revben, diskbrock och den posttraumatska stressen som efterföljde alla ridolyckor som vissa uppkom av dåligt vett.

Barbacka!!!!!!!

Ingen av pållarna hade sadel vilket ytterligare utgjorde ett initialt problem som dock senare visade sig vara obefogat. Den stadiga pållen Krut var en riktig gentleman som förvisso hade lite svårt i början att förstå mitt språk då hans matte rider "engelskt" och jag akademiskt men han hajade snabbt och gjorde sitt bästa och vi fick till öppna och en liten skrittpiruett. Jag lade ckså ett bud på den fine pållen men då knep hans matte tag i tyglarna och jag förstår henne väl.

Sedan var det dax att sitt upp på den skyskrapshöge Zorro(ej Zorro i vårt stall utan grannZorro). Då jag återfått andningen kändes det nostalgiskt att komma upp på denne store fux eftersom jag förr red mycket halvblod men de sista åren har jag inte gjort det. Zorro hade ett stort steg som det tog några varv att komma in i under traven men sådant utan sadel är otroligt nyttigt för balansen och till sist fann jag mig tillrätta.

Det var kul att få rida nya pållar och det är inte bara att sätta sig upp och göra samma sak som med egna pållar för de är ju individer som har ett lite annorlunda språk så för mig skulle det nog ta ett par gånger innan vi presterade något medan en riktigt duktig ryttare känner in en ny häst på 5 min.Jag jobbar på det iallafall och hoppas snart kunna rida egen pålla.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 10 augusti 2014 09:28

Oj oj, örnen flyger igen!!!!! Nya inlägg att vänta. Denna gång är temat vårt avlånga land. ...

Av Emma - 3 oktober 2009 09:13


Slut på sötebrödsdagarna. Efter att ha pluggat till produktionsingenjör (som gick ganska lätt) och fortfarande inte fått nåt jobb eftersom det inte finns någon produktion var det bara att plugga lite till, denna gång är det elanläggningsteknik som gä...

Av Emma - 19 februari 2009 19:00

Stor packning liten häst trycktes in i vårt följe och så bar det iväg. Jag hade bestämt sedan länge att detta var en ödeshelg, om Bent tyckte att jag var en dålig ryttare skulle jag aldrig mer ta order om min ridning utan återgå till naturen och leva...

Av Emma - 1 februari 2009 18:52

Livet är så oförutsägbart. Idag 1500 red en ung tjej ut på sin häst för att för första gången se på omgivningarna i sitt nya fina stall.Plötsligt ramlar hästen och reser sig inte mer. Vi grannar strömmade till med goda råd. Brandkåren kom med selar o...

Av Emma - 31 januari 2009 14:48

Nedräkningen har börjat till denne häst-Messias ankomst i sverige. Den lilla trestadstruppen har fått sin sista briefing av vår lilla tränare som åkt runt i stugorna och kritiskt granskat pållarnas bakbenssättning. Formen har inte varit på topp hos n...

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 Bekant
 Bekant med hästintresse
 Annan hästmänniska
 Okänd kvinna
 Okänd man
 Jag själv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards