Alla inlägg den 15 september 2007

Av Emma - 15 september 2007 22:11

Så satte jag allt på min moped och begav mig på kräftskiva till en kompis i grannbyn. Gubben som skulle jobba helg valde att ta bilen för att kunna ta sig hem i tid och ej frestas att smaka på nubben.  Det började lugnt med uppdatering på gamla vänner man ej sett på länge medan kräftor åts och nubbar sveptes.

Eftersom spriten ej helt öppnat struparna på oss blev det mest finska visor till att börja med. Folket som var där bestod av bilentusiaster med skinnvästar och myggjagarna stod på rad i hallen samt några barn och kompisens mor. Någon började citera "Ljungbacka Erik" framförallt kräftskivan då Lisa kom med brödrosten och fick smaka på det mesta.  Detta lossade de sista tungbanden och skrålet kom i gång.

En trubadur med konstfärdig frisyr och gitarr dök upp och spelade gamla goa låtar och efter 1,5 vinare och 8 nubbar tycker man att man sjunger otroligt bra.

Elvis avlyssnades och husbonn stod högtidligt med blanka ögon då "In the ghetto" spelades.En låt som förövrigt vår trubadur gjort svensk text på.

Kompisen som bjöd har en ny kille som hon trolovats med på drive in bio i Rättvik och denne visade sig ha ett outtömligt historieintresse.

Böcker i mängd förevisades och diskussionen om när sverige blev sverige behandlades nogsamt och släktskap med folkkungar och Erikar bevisades och även ett släktband mellan mig och de boende härleddes från Gustav Vasa.

 De flesta gick hem i lagom tid och då klockan var över 5 var det dax för mig att åka hemåt.

Inget funkar felfritt och mörkrädslan smyger på


Mopeden gick felfritt i 3km av de 6km som hemvägen var sedan började den hacka och stannade. Jag var fast mitt ute i obygden i mörkret dessutom.

Mörkrädslan slog klorna i mig och jag tyckte mig se malmannen flyga över trädtopparna för att slå klorna i mig. Som tur var hade jag mobilen och gubben fick rycka ut och hämta mig. Den stendöa moppen fick lämnas vid godtemplarhuset för att hämtas senare. Förmaningarna haglade och jag kröp i säng med värk och ångest och det var sannerligen inte bättre då jag vaknade och dagen gick till spillo.


  " Olof han var full, Torbjörn ramla kull, Ola han var efterbliven,

    Gösta visa över tiden,  Men de fanns ju de som var ännu hemskare

    Torsen hällde brännvin i ett glas till Karin Söder"

                  Eddie Medusa-E Hitler-Errol Nordstedt

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 Bekant
 Bekant med hästintresse
 Annan hästmänniska
 Okänd kvinna
 Okänd man
 Jag själv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards