Direktlänk till inlägg 10 november 2007

Träning och samling vid pumpen

Av Emma - 10 november 2007 19:38

Så var det dax att göra höstdebut på träningsplan i velanda. Jag hade bestämt att lämna lille Tyko hemma själv utan mamma för första gången och hade tingat Zorro-matten för att passa honom. Värmänskan hade också tingats som hjälp för att den korta resan skulle löpa smidigt. Värmlänskan tar lätt på sig rollen som arbetsledare om man är på något sätt ostrukturerad men denna gång var allt planerat i detalj och hon fogade sig i ödet och det gjorde även Zamora.

Eftersom min lilla ädla häst dras med ett hovproblem fungerade träningen som en sorts kalibrering för mig och vi presterade öppnor,slutor och taktändringar( allt i skritt för hand förstås) med Carins välsignelse. Carin och Zamora hade det gemensamt att de båda lämnat sina småttingar hemma fast Carin hade insikten att hon skulle hem på eftermiddagen något som den smått oroliga Zamora inte hade koll på. Men det löpte bra och vi var hemma efter 2 timmar till en mycket tuttesugen Tyko (manligt fenomen antar jag). Hemma poppades det poppkorn och värmlänskan åt som när Herkules får havre ur handen och hon blev smulig i ansiktet men på det stora hela verkade hon nöjd. Sedan åkt vi tillbaka för att se på de andra och lyssna på teorin.

Mellan hand och säte.............................


På teorin talade vi om hur det känns när hästen arbetar med ryggen och alla skulle själva prova att samla sig så det kändes i ryggslutet. Alla damer böjde sig fram och pressade hakorna mot bröstet och ett herrans liv uppstod. Vi såg ut som en samling svårt sjuka och värmlänskan klagade på en stränande overall. Efter detta hade vi svårt att återfå fokus och lektionen avbröts med några visdomsord från vår lilla fröken.

"Vi har iallafall roligt på våra möten"

 
 
Ingen bild

lillove

12 november 2007 15:35

Du är duktig som går på hästkurser. Själv var ja rätt över skogen och fick i gång stor ove igen.. (ler). Storove försökte sig på att jaga han hade bjudit in några vänner. Jag lillove skulle presentera mig. Sade att det syns väl att vi är syskon MEN ÄNTLIGEN fick jag höra att vi inte alls var lika!!! Åldern börjar väl ta ut sin rätt.

 
Ann-Louise

Ann-Louise

15 november 2007 09:26

Äntligen! Vilken tur att Marie bär hjälm och föregår med gott exempel ;-D!!!!

http://www.hastochhund.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 10 augusti 2014 09:28

Oj oj, örnen flyger igen!!!!! Nya inlägg att vänta. Denna gång är temat vårt avlånga land. ...

Av Emma - 3 oktober 2009 09:13


Slut på sötebrödsdagarna. Efter att ha pluggat till produktionsingenjör (som gick ganska lätt) och fortfarande inte fått nåt jobb eftersom det inte finns någon produktion var det bara att plugga lite till, denna gång är det elanläggningsteknik som gä...

Av Emma - 19 februari 2009 19:00

Stor packning liten häst trycktes in i vårt följe och så bar det iväg. Jag hade bestämt sedan länge att detta var en ödeshelg, om Bent tyckte att jag var en dålig ryttare skulle jag aldrig mer ta order om min ridning utan återgå till naturen och leva...

Av Emma - 1 februari 2009 18:52

Livet är så oförutsägbart. Idag 1500 red en ung tjej ut på sin häst för att för första gången se på omgivningarna i sitt nya fina stall.Plötsligt ramlar hästen och reser sig inte mer. Vi grannar strömmade till med goda råd. Brandkåren kom med selar o...

Av Emma - 31 januari 2009 14:48

Nedräkningen har börjat till denne häst-Messias ankomst i sverige. Den lilla trestadstruppen har fått sin sista briefing av vår lilla tränare som åkt runt i stugorna och kritiskt granskat pållarnas bakbenssättning. Formen har inte varit på topp hos n...

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 Bekant
 Bekant med hästintresse
 Annan hästmänniska
 Okänd kvinna
 Okänd man
 Jag själv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards