Alla inlägg den 24 december 2007

Av Emma - 24 december 2007 21:43

Ja så kände det då vi stövlade upp 0700 för att mata hästarna och laga ett trasigt staket i  våra värsta stallpaltor.  Kvällen innan hade blivit sen då vi suttit uppe till 0200 och gjort julgodis,lagt in sill, bakat tårta och diskat alla saker. Men denna gången var även gubben redig ock rullade julgodis så knogarna vitnade. Det sista gjorde vi även konstfärdiga marsipanfigurer till tårtan tyvärr var det inte många som såg vad gubbens figurer föreställde men han kämpade på och det är ju inte alla som begriper konst.

Dagen var lite stressig och det dröjde till 1600 som jag fick hoppa in i duschen för att skölja bort leran.


Närmast sörjande anländer........

Mor, Svärmor o far+svåger skulle fira hemma på sopemaden och kom unisont inklampandes med kompletterande julmat, ett herrans liv uppstod och jag fick snabbt hälla i dem glögg och förpassa dem till vardagsrummet. Sedan åts julmat och snapsar dracks i rask takt. Efter maten hade det producerats tonvis med disk och jag var inte dummare än att jag gick ut och tog in hästarna och svärfar som inte heller gillar hushållssysslor följde med.

Hästarna var lite tveksamma till sina julgranar som stod i boxarna men tyko gilade sin så mycket att den vältes på stört. Zorro som är en hungrig kuse ville vräka i sig lille Tykos julpynt innan han åt sitt eget medan Zamora inte lockades av barnsligheterna och ägnade sig åt det vanliga som fanns i krubban.

När vi kom in ville de andra att det skulle bli julklapps utdelning kan tilläggas att vår medelålder inkusive två 1 åriga katter var 32 år .

De som verkligen tjänade på julklapparna var katterna som fick 15 paket med allt ifrån borstar till avancerade kattleksaker. Själv fick jag en platt-tv presentkort pengar och strumpor.

Svärmor o far fick en power ball som de inte förstod sig på men svärmor lärde sig snabbt. Och inom 5 minuter var katastrofen ett faktum. Snöret som skulle dra upp den var puts väck i havet av julklppar och papper, allt skräp lades i mitt knä och möbler revs undan och ett sjutusan anklagande började. Krypande släktingar, hund och katter finkammade området under hårda ord samt klagande om hur svårt det var att komma till den ställningen med höftvärk, diskbråck, halsbränna, axelvärk samt en avlägsen bekant med parkinson som inte var där men om han varit det skulle fått problem. Då vi letade under mors stol hittade vi snöret varpå alla tittade ditåt på ett menande sätt medan mor skyllde svärfar för att avsiktligt placera snöret under ändalykten då hon öppnat sin julklapp.

Svågern var den förste till att prova av bollen varvid han under snörstarten vevade glasögonen av mor som välte svågern så svärmor höll på att krossas. Kulan hamnade hos mig som var van sedan innan och avundsjuka händer ryckte den ur mina nävar. Svärfar lyckades inte alls om menade på att den var farlig och ville inte ens titta på den.Mor ville gärna lära sig och kallade den för handtrallaren allt medan hunden blev mer och mer upphetsad.

Gubben hällde upp en grogg till sig och svärfar och det var väl det som behövdes för sedan klarade även han av den vilda bollen............. 


Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 Bekant
 Bekant med hästintresse
 Annan hästmänniska
 Okänd kvinna
 Okänd man
 Jag själv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards